Sanal Gerçeklik Nedir? Tarihi ve Günümüz

Related image


 Sanal gerçeklik, geleceğin teknolojisi. Etrafımızda her gün gördüğümüz Google Cardboard'lar. HTC Vive'lar. Oculus Rift'ler ve daha nicesi. Bugün bir kaç gazete kuponu ile bile sahip olabileceğiniz bu gelişmiş(!) teknolojinin nasıl ortaya çıktığını hiç merak ettiniz mi? O halde geleceğimizi yönlendirecek olan bu  teknolojinin nasıl doğduğuna ve geliştiğine bir bakalım.


Bayanlar beyler karşınızda VR teknolojisinin ilk örneği olan  The Sword of Damocles (Damokles'in Kılıcı). Bir teknolojik buluş için olduğunca fantastik bir isim değil mi? 1968 yılında bilgisayar mühendisi Ivan Edward Sutherland tarafından icat edilen ilk sanal gerçeklik sistemi. İsmini ise aynı isimli bu tablodan almış bulunmakta

(Richard Westhall the Sword of Damocles 1812)
 Görünüşünden neden bu ismi aldığı açıkca belli oluyor

    Bu güzel bir gelişme olsa da VR sistemleri bu gelişmenin ardından 12 yıllık bir uykuya daldı. Teknoloji canavarını bu uykudan uyandıran ise Demokles'in Kılıcının aksine hareket kabiliyeti daha kısıtlı olan Atari firmasının arcade oyune Battlezone oldu.

(Atari Battlezone 1980)
 Arcade oyunumuzda gözümüzü üst kısımdaki boş kısma gelecek şekilde kafamızı sabitliyor ve vektör tankları parçalamanın verdiği doyumsuz adrenalin akışını damarlarımızda hissediyorduk.


(Oyun içi görüntü)


 Bazılarına göre belki bu teknolojide pek az rastlanan bir şekilde bir gerileme olabilirdi ancak VR pazarını bugün milyar dolarlık bir havuza dönüştüren bu ilk hamle reklamcılık alanında bir devrim sayılırdı. Bu hareketten sonra pazarın farkına varan bazı firmalar -bir kirpi- bu devrim niteliğinde cihazı ve büyüyecek olan pazarı fark etmiş olacak ki kendi sistemlerini çıkarmaya koyuldu. Nispeten daha gelişmiş bir sistem olan Sega VR system 1991 de Sega'nın ev konsolları ve arcade oyunları için duyuruldu ancak 1993 te çıkış yaptığında ev konsolları versiyonu çoktan iptal edilmişti. Bu iptal nedeni ile VR cihazlar evlerimizde yaygınlaşmak için biraz daha beklemek zorunda kalacaktı.
 Aşağıda VR cihazların 1991 ve şimdiki halinden bir kıyas görüyorsunuz. Gelişimi durdurmak imkansız gibi duruyor. 

Sega VR system 1991
 
HTC Vive 2016

  Gelişimin bu denli yavaş olmasının ana nedeni ise cihazların genel yapısında devrimsel bir değişim olmaması. VR cihazlar çeyrek yüzyıldır bir ekran ve hareket sensörleri ile çalışmakta yani nasıl LCD ekranımızdan 3D görüntüyü 2D halde görüyorsak, aynı sistem VR içinde geçerli. VR sistemler bir yanılsama üzerine kuruludur aslında etkileşimde olduğumuz tek 3D dünya üzerinde bulunduğumuzdur, VR sistemler ise kafa hareketimizi sensörleri sayesinde algılayarak bizimle beraber hareket eden VR cihazının merceklerinin arkasındaki ekrana iletir, yani bir nevi bu hareket sensörleri bilgisayarımızdaki mouse işlevini görür. Bu durumda yaptığımız tek şey mouseu elimizle değil kafamızla konrol etmek oluyor. Bu hareket sensörlerinin daha kısıtlı hali akıllı telefonlarımızda bulunduğu için bugün VR sahibi olmamız için tek yapmamız gereken 10 liralık karton kutunun arkasına telefonumuzu takmak.
Image result for google vr 
Google CardBoard

 SEGA VR gibi denemeleri Nintendo'nun VirtualBoy adındaki mangala benzeyen tasarımıyla devam ettiren firmalar yirminci yüzyılın son ayağında başarılı olamadılar ve piyasa internetin yaygınlaşmasıyla neredeyse ölü bir hal aldı. Bu gibi başarısız girişimlerin ardından 2010 yılında piyasayı yeniden ayağa kaldıracak bir deneme yapıldı. Palmer Luckly adındaki bir genç kickstarter adlı bağış sitesinde Oculus Rift adındaki projesini duyurdu ve proje beklenmedik bir şekilde 36 saatte 2,5 milyon dolara yakın bir rakamda bağış toplayarak hayata geçti.

İlk Oculus Rift Sürümü

 Oculus Rift'in başarısı diğer firmaların da dikkatini çekecek olacak ki yapımcı şirket 2014 yılında dünya devi Facebook tarafından satın alındı. 2014 yılında Playstation, Playstation VR adında kendi cihazını duyurdu. 2016 yılında ise HTC firması HTC VIVE adındaki VR cihazını çıkardı.

 Tüm bu gelişmeler ve çıkışlar VR piyasasının yalnızca küçük bir kısmı, burada yer vermediğimiz onlarca başarısız veya küçük çapta başarılı deneme yapıldı. Ancak VR teknoloji hala kendine sanal gerçeklikteki "gerçekliği" yakalayabilmiş değil. gerçek VR deneyimini verecek olan Full Dive VR için ise hala beklememiz gerekiyor.



0 Yorumlar